You are currently viewing הבנת הנקרא – זה רק הולך ומסתבך, למה?

הבנת הנקרא – זה רק הולך ומסתבך, למה?

מכירים את הילדים החכמים האלה שלמדו לקרוא בקלות וגם אחרי הקריאה ידעו להסביר מה הם קראו?

אז גם ילדים כאלו צריכים כלים ולמידה כיצד להתמודד עם טקסט חדש.
למה?
כי הטקסטים נעשים מורכבים יותר ויותר.

המורכבות באה לידי ביטוי במשלב שפתי ולשוני – כלומר המילים עצמן יהיו במשלב שפתי גבוה יותר ויותר ומבנה המשפט יהיה מורכב יותר.

בנושאים מורכבים יותר – כלומר נושאים הלקוחים מעולמות תוכן מוכרים פחות לילדים וכן נושאים שיש בהן מורכבות מחשבתית.

ובסוגה של הטקסט – כלומר האם מדובר בסיפור שהילד רגיל לשמוע ומכיר אותו היטב או במאמר או כתבה מסוג טקסט עיוני המוכר לו פחות.

עם הזמן והניסיון יכולת ההיסק של הילד מתפתחת בשלושה צירים:

הציר הראשון: מהבנת אירועים קונקרטיים: אירועים שאפשר למצוא לרוב בטקסט סיפורי
להבנת אירועים אבסטרקטיים: תופעות או הסברים שאפשר למצוא בטקסט עיוני (טקסט מידעי או טיעוני למשל)

הציר השני: מהבנת אירועים ופעולות פיזיות הנראות כלפי חוץ: הלך, קנה, התלבשו, נפגשו, נפצע…
להבנת אירועים ופעולות פנימיות כמו תחושות ומחשבות.

הציר השלישי: מהבנת קשרים בין אירועים בודדים: “דני עבר עם בלון ליד גדר תיל…הבלון התפוצץ”.
להבנת קשרים בין אפיזודות רחבות: תופעות מדעיות, תמורות הסטוריות וכד.

הדברים נלמדו מתוך הרצאה של פרופ’ מיכל שני