You are currently viewing הבנת הנקרא – מה כל כך קשה פה?
young boy frustrated over homework, writing at home. Boy studying at table. Kid drawing with a pencil.

הבנת הנקרא – מה כל כך קשה פה?

קשיים בהבנת הנקרא או מה כל כך קשה פה?

“הוא לא יודע לקרוא קטע ולענות על השאלות”

זו ההודעה שקיבלתי
בצירוף ריגושון מבוהל ומופתע.
קודם כל הרגעתי אותה שהוא לא בודד והוא לא היחיד,
ושלא צריך לדאוג.
ונתתי כמה טיפים קטנים שקשורים לשאלות ותשובות בעל פה.
אבל היא:
“כזה קטע פשוט”

“איך הוא לא מבין?”
“הוא לא ידע איך לגשת לזה בכלל…”
טוב. אז הסתקרנתי
וביקשתי ממנה שתצלם לי את הקטע ואת השאלות. והיא צלמה.
והנה הוא כאן לפניכם:
אז מה אתם רואים פה?

הקטע הזה מופיע בחוברת “מילה טובה” לכיתה ב’. מעליו בפסקה קצרה מסופר כי אחת מתלמידות הכיתה הביאה לכיתה חוברת בשם: “ילדים ממחזרים” כדי לעזור לחברים להתכונן למסיבת הסיום.

כך נראה תוכן העניינים.

פשוט, אה? אז איפה הקץ’?
7 שורות. קצרות. כתב ברור. מנוקד.
איפה נמצאים המוקשים?

רגע לפני שאכתוב ואחשוף אותם בפניכם, נסו לחשוב בעצמכם איפה ילד יכול להתבלבל ולהבין לא נכון.

cool

innocent

surprised

קראתם? חשבתם? אז בואו נתחיל!

ראשית, לא כל הילדים מבינים מהו תוכן עניינים ומה משמעות המספרים המופיעים בסוף כל שורה. כן, לנו זה פשוט. הם – לא תמיד עוצרים לראות ולקרוא את התוכן בספרים שהם קוראים או בעיתונים.

אבל יש כאן מוקש – מוקש
שמבלבל כל כך כי הוא מוסתר היטב:

כל נושא בתוך תוכן העניינים רשום כ….שאלה!
מה ילד עושה כשהוא קורא שאלה? עונה!

נשמע מוזר?
תחשבו על זה רגע. הילדים קוראים את הסיפור הקצר על מסיבת הסיום ואז רואים שתי שורות מודגשות בכחול ומתחילים לקרוא את השאלה הראשונה: “מה אפשר לעשות מניירות ישנים?” וגלגלי המח מתחילים להסתובב…”מה באמת אפשר לעשות מניירות ישנים? שרשרת לסוכה, יצירה עם חברים….” והמחשבות מתפזרות לכל עבר והדמיון עף קדימה… והילד רק מחפש איפה לכתוב את התשובות היפות שלו אלא שאז הוא לא רואה איפה הוא צריך לכתוב אותן, ומספר סתמי שמופיע בהמשך השורה ו…זהו. התחיל הבלאגן.

מקטנות ילדים רגילים ששואלים אותם שאלות – והם עונים:
“איפה תפוח?” אבא שואל והפעוט מחפש תפוח בציור בספר.
“איזה יום היום?” שואלת הגננת את הילדים בגן.
“מה אתה אוהב לעשות אחרי הצהריים?” שואלת המורה את התלמיד החדש.
אתם שואלים – אני עונה.
זה ההסדר בינינו.
ופתאום ההסדר הזה משתנה:
לא שאלתי אותך שאלה. נושא הפרק בספר כתוב בצורת שאלה.
קשה להם להבין את זה,
בטח אם אין להם תיווך של מבוגר.

אז מה עושים?
מתווכים. מסבירים להם מה מהות השאלה כאן בקטע הזה, ואז אפשר להמשיך הלאה.
ומה יש בהמשך דף העבודה? שאלות.
שאלות לא פשוטות בכלל.
והן יופיעו בפוסט הבא.

בינתיים, נסו לבקש מילדכם לשאול שאלות: אתם תראו שלקטנטנים זה יהיה ממש מורכב עד בלתי אפשרי. (יש להם שאלות של סקרנות, אבל נסו לבקש מהם לשאול ותראו שזה אחרת כשהם צריכים לנסח שאלה על פי בקשה). ולגדולים יותר זו תהיה התנסות חשובה.

לפוסט הבא העוסק בשאלות בעקבות תוכן העניינים לחצו פה.