You are currently viewing 9. אז מה אני עושה כאן בכלל?
הוראה הבנת הנקרא

9. אז מה אני עושה כאן בכלל?

פוסט רציני עליי ועל העבודה שלי בבית הספר
רוצים לקרוא על הטיולים שלנו והמסע שלנו לכאן?
לחצו כאן

איפה אני עובדת ומה בדיוק אני עושה שם?
אני עובדת בבית ספר יהודי גדול בניו יורק. הוא מושך אליו תלמידים מכל האזור. יש תלמידים שמגיעים מעיירות מסביב לעיר במרחק של כמעט שעה נסיעה. בית הספר אורטודוקסי (יש שיאמרו דתי מאוד) והוא מוכר בעיקר בגלל לימודי היהדות והעברית שהם חלק אינטגראלי ומהותי מתכנית הלימודים.
בבית הספר קמפוס של גנים מגיל שנתיים עד גן חובה וקמפוס נוסף של בית ספר יסודי וחטיבת ביניים.
צוות המורים מגוון מאוד מיהודים ולא יהודים, מורות “חילוניות” ועד מורות חרדיות.
בכל כיתה יש שתי מורות “מחנכות” או מנהלות כיתה: מורה אחת שהיא אחראית על לימודים כלליים, היא בעיקר מלמדת חשבון ואנגלית ומורה שאחראית על לימודי יהדות ומלמדת חגים, פרשת שבוע, תורה ועברית.

אני מחנכת כיתה ב’ יחד עם המורה קרן. קרן אמריקאית, אמא צעירה עם ילדים בגיל זהה לילדים שלי. יש לה רזומה של שנים טובות בבתי ספר יהודיים שונים. זו השנה השלישית שלה בבית הספר הזה וממנה אני לומדת כל מה שאפשר על ניהול הכיתה. בינתיים היא האחראית על הקשר עם ההורים ומשימות כלליות של ניהול כיתה, עד שאני אכנס לעניינים. קרן חמודה, אחראית ומקצועית. לפעמים היא מדברת מאוד מהר באנגלית ואני מפספסת עניין או שניים. קורה גם שאני צוחקת איתה ולא יודעת על מה צחקתי…

בכיתה שלנו יש 23 תלמידים. תלמיד אחד ישראלי שהגיע גם הוא בקיץ, תלמידה נוספת שהגיעה בקיץ לשכונה מישראל, אבל במקור הם מארה”ב. ככה שהיא יודעת את שתי השפות.
עוד כמה תלמידים שההורים שלהם יודעים עברית וגם הם מבינים ממש יפה. מי שהגיע לבית הספר כבר בגן יודע עברית יפה מאוד ויש לי כמה תלמידים שמספרים שהם מלמדים את אבא ואמא שלהם.
אבל יש גם תלמידים שאני רואה לפי ההבעה שהם לא מבינים אותי. הם מחכים לחבר שיתרגם אותי או מחכים להסבר פנטומימה נוסף ממני. אני משתדלת לדבר איתם רק בעברית.

בכיתות בבית הספר אין קירות וכל שנה מבנה הכיתות משתנה בהתאם לצרכים ובהשפעת העמדת הכונניות והארונות. בכל כיתה יש מסך חכם ומסך גדול פשוט. את היום פותחים במרכזי למידה עד שהילדים מגיעים כולם לכיתה ואז מתכנסים לתפילה. לאחר התפילה מתקיים מפגש בוקר על שטיח צבעוני ואחר כך, במשך רוב היום הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות כשפעם קרן מלמדת קבוצה אחת ואני את השניה – ואז מתחלפים.
אני משתדלת להכניס בלמידה שלי כמה שיותר משחק, דרמה ויצירה כדי שהילדים יחוו, יהנו וירגישו בנוח לדבר בעברית. תציצו בתמונות ותגידו לי מה דעתכם. בשיעור חומש הילדים מתקרבים אליי עם השולחנות ואנחנו יוצרים מקום ללמידה סמוך ללוח החכם. אבל בשיעור עברית הפינה שקיבלתי מקשה עליי מאוד את העבודה, אין אפשרות לשבת עם שולחנות וכיסאות וברוב הזמן אנחנו יושבים על השטיח. אני עוד מחפשת את הדרך שתהיה לי נוחה בעבודה עם הילדים.

ערב פתוח או במילים אחרות אסיפת הורים כללית ראשונה.
אני סומכת על קרן שתפתח ותספר על הכיתה ואני אחראית לספר על החלק שלי. כתבתי לעצמי בנקודות דברים שהיו חשובים לי, קצת על עצמי. תרגמתי ועברתי על הדברים ותחושת ההתרגשות התערבבה בציפייה לפגוש את ההורים של הילדים שהתחלתי להכיר. הפגישה תוחמה לחצי שעה ולא דאגתי. ידעתי שלמרות שאני עדיין שוברת שיניים עם האנגלית אני אסתדר.

ההורים התחילו להגיע, ניסיתי לנחש מי הורה של איזה תלמיד התחלנו את הפגישה הקצרה ואני התחלתי לספר על עצמי. ההורים התרגשו והתפעלו שאני רק חודשיים בארה”ב ופרגנו לי כשדיברתי. כשניתקעתי עברתי לעברית ובסך הכל זרם יפה. הספקתי להחליף כמה מילים עם חלק מההורים.

בארץ חינכתי בכל כיתות היסודי ולימדתי שפה. מאוחר יותר פיתחתי קורסים דיגיטליים לילדים כשהפוקוס שלי הוא על הבנת הנקרא, תחום שקשה כל כך היום לילדים, לא רק לאלה שמוגדרים “מתקשים” או עם לקויות מאובחנות. והסיבות לכך מגוונות. כשיצאתי לשליחות העסיקה אותי השאלה איך הם מלמדים שפה (אנגלית) והבנת הנקרא ואיך מלמדים עברית כשפה שניה. אני לומדת כל יום ומגלה דברים שונים וזהים בשיטות הלימוד וההוראה. עוד אעלה את הדברים על הכתב.

כדי ללמוד אני נשארת בשיעורים של קרן כשהיא עם כל הכיתה ואני עוזרת לה. וגם מציצה למקבילות שלי בעברית ולומדת מהן.
העבודה מעניינת, כל יום אני מגלה דברים חדשים על הכיתה, על הילדים ועליי.
אני ממשיכה ללמוד וללמד לחקור, להעמיק ולהכיר
וגם… לטייל 🙂

כתיבת תגובה