אחת הבעיות הגדולות של אימהות שקבלו מידע מהמורה ש”לילד יש קצת קושי בהבנת הנקרא” היא, שהן לא מבינות מה זה אומר.
ובצדק.
הן מבינות שמדובר על הבנה ולא על הקריאה עצמה. על היכולת שלו לענות על שאלות.
אבל הן לא ממש מבינות מה זה “הבנת הנקרא” ומה אפשר לעשות אם יש קושי.
אתם מגיעים עם כוונות גדולות להבין את המצב הלימודי של הילד, להגיש לו עזרה אם צריך. נמצאים שם בשבילו אבל המידע שאתם מקבלים לא באמת נותן לכם תמונה ואתם לא יודעים אפילו אם יש להם את הכלים שיעזרו לו. וזה מתסכל. מאוד.
מה שהמורה לא אומרת לכם זה שתחום “הבנת הנקרא” הוא לא מקשה אחת.
“הבנת הנקרא” מורכב ממימדי הבנה שונים.
ולמה רק המידע הזה, לבדו, יכול לעזור לכם?
כי ההבנה הזו שאין “שחור לבן” כלומר, זה לא “או שהוא מבין את הנקרא או שלא”, אלא יש הבנה ברמות שונות,
היא לבדה מרגיעה וגורמת לנו לבדוק איפה יש קושי ואיפה הוא מבין בלי בעיה.
מכירים את זה שאתם מרגישים שהילדים בסה”כ מבינים, מספרים לכם מה הם קראו במילים שלהם, יודעים להגיד על מה הקטע מדבר ובכל זאת יש שם משהו שלא ברור עד הסוף?
יהיו ילדים שלא ידעו להסביר במילים שלהם אבל מבינים ממש טוב סאב טקסט.
אחרים אלופים במציאת פרטים גלויים בטקסט אבל מתקשים במציאת פרטים סמויים.
ועוד ועוד ילדים. חזקים במימד הבנה אחד וצריכים ללמוד ולקבל כלים כדי להתחזק במימד הבנה אחר.
הנה רשימה קצרה של מימדי ההבנה לפי משרד החינוך:
איתור פרטים סמויים בטקסט
הסקת מסקנות
הכללה
יישום
הערכה וביקורת
הבנה מטא-טקסטואלית
ויש עוד ועוד מימדים.
לספר לכם עוד משהו?
גם המורה בכיתה יודעת בדיוק על כל ילד את מצב “הבנת הנקרא” על פי המימדים.
והיא עובדת מאוד מאוד קשה כדי לחזק ולתת כלים לילדים.
אבל זה מאוד מאתגר בכיתה של 30 ילדים לתת מענה פרטני.
ולפעמים ילדים יושבים בכיתה קוראים טקסט, שלא כל כך מעניין אותם
ואחר כך המורה מסבירה משהו – שהם כבר מכירים ולא צריכים בו חיזוק והם יוצאים מתוסכלים והם גם לא מתקדמים.
זאת הסיבה שיצאתי את הקורסים שלי!
כל הקורסים שלי נשענים על מימדי ההבנה. ילד שיצטרף לתכנית שלי וישתתף בקורס יקבל כלים משמעותיים בהתמודדות עם טקסט.
אבל הכי חשוב:
הוא יעשה את זה מתי ואיפה שהוא אוהב!
כל התכנית נכתבה ונבחרה בקפידה בדגש על יצירת עניין ורלוונטיות כדי שהילדים ילמדו, יתעשרו ויהנו מכל רגע!
כי מה אנחנו רוצים? שהילדים שלנו יצמחו, יגדלו להיות אנשים מבינים.
שהם יוכלו לבחור בכל תחום שהם אוהבים.
שהם יוכלו ללמוד בעצמם כל מה שמעניין אותם. וזה בעצם, לא כל כך מסובך…
עשרות ילדים שכבר השתתפו בקורסים שלי נהנו מהלמידה וקבלו כלים משמעותיים בהתמודדות עם הוראות ועם טקסט חדש.
אז, מי שרוצה לנצל את חלון ההזדמנויות הזה, שבו הילדים סופגים ידע חדש ובו הם יוצרים תשתית לכל הלמידה שלהם בעתיד מוזמן להציץ כאן: https://tovlikro.co.il/courses/