מכירים את זה? הילדה מגיעה אליכם עם חוברת או דף עבודה ומצביעה על שורה שהיא לא הבינה.
אתם מבקשים ממנה לקרוא, היא קוראת בקול ומרימה אליכם זוג עיניים שואלות. היא עדיין לא מבינה.
ומה הורים רבים עושים? מבקשים לקרוא שוב.
וזו טעות. רוצים לדעת למה? בבקשה:
קודם כל, כשמבקשים מילד לקרוא שוב ושוב פעולת הקריאה הופכת להיות סזיפית, משעממת והדבר הופך אותו למתוסכל יותר.אבל לא פחות חשוב: בדרך כלל הדבר לא יעזור לו להבין. גם בפעם החמישית שהוא יקרא. משהו שונה צריך לקרות בקריאה הנוספת.
אם נהיה המתווכים בינו לטקסט נדאג ששני דברים יקרו:
1. שהוא יבין מה הוא קורא
2. שהוא יבין מה הקשה עליו את ההבנה (הבנה מטה-קוגנטיבית).
אם כן, איך נעזור לילדים שלנו בפעם הבאה:
- נבדוק אם הם יודעים את פירוש המילים, כל אחת בנפרד.
- אם הם לא מכירים את אחת המילים, נשאל אותם, “מה הפירוש האפשרי לדעתכם?” פעמים רבות שהם ידעו להגיד בערך את הכוונה. במקרים אחרים ההשערה שלהם תהיה מוטעית ואולי היא זו שגרמה להם להסתבך עם הבנת המשפט כולו. במקרה הזה נסביר את פירוש המילה. אם מילה אחרת מאותה משפחה (אותו שורש) מוכרת להם, נסב את תשומת ליבם לזה.
- אחרי שאנחנו בטוחים שהם יודעים את פירוש כל המילים נבדוק אם הם מבינים את פירוש המשפט כולו. הבנת כל מילה בנפרד לא מבטיחה הבנה של משפט שלם. כדי להבין משפט שלם דרושה הבנה לשונית, לוגיקה, זיכרון עבודה ועוד.
- אם עדיין הם לא הבינו עד הסוף כדאי שאנחנו נקרא בקול רם. בקריאה הזאת נדגיש את המילים החשובות להבנה, נדאג שהמשפט “ינוגן” בצורה כזאת שתעזור להבנת המשפט כולו.
- עדיין הם לא הבינו? נסביר את המשפט בלשון שלנו. כשהם הרוויחו על הדרך כלים שבהם ישתמשו בפעם הבאה כשהם לא יבינו. הם יבדקו בעצמם האם הם מבינים את המילים, הם יעלו השערות לגבי מילה לא מוכרת, ינסו למצוא מילה מאותה משפחה ויקראו לעצמם בקול פעם נוספת.
ככה גם עזרנו להם באותה שאלה וגם התרחשה למידה משמעותית שתעזור להם כשהם יתקלו בקושי בפעם הבאה.